Een nieuwe maand - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Chantal Zeeland - WaarBenJij.nu Een nieuwe maand - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Chantal Zeeland - WaarBenJij.nu

Een nieuwe maand

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Fort Collins

1 Oktober- een nieuwe maand en alweer bijna de 3e dat ik in Amerika zit. Gek idee hoor, dat ik er alweer zolang ben! Ook is vandaag de dag dat de regering van Amerika gesloten word. En dat 700.000 Amerikanen die voor de overheid werken ontslagen zijn zonder enige vorm van financiële zekerheid of pensioen oid. Vreselijk dus! Als iemand beter dan ik begrijpt waarom dit allemaal precies gebeurt- leg het me graag uit want ik snap het niet helemaal.

Veel mensen op CSU hadden gedacht dat de school gesloten zou worden omdat het een publieke school is die min of meer door de overheid in stand word gehouden. Dit is gelukkig niet het geval en ik had een volle dag school vandaag! Aangezien ik as vrijdag mijn eerste echte examen hier heb ben ik druk aan de studie geweest. In de bibliotheek dan wel. Het is bizar hoe veel beter het studeren daar gaat ipv op mijn kamer of in onze gemeenschappelijke ruimtes. Omringd door tientallen andere studenten en de complete stilte is erg motiverend merk ik al. Het studeren gaat wel een stukje anders dan waar ik aan gewend ben geraakt op de middelbare. Het is hier veel meer lezen en op jezelf werken. Ook kan het de professoren niets schelen als je je werk niet op tijd inlevert- dan trekken we er toch gewoon wat punten vanaf?
Ik heb afgelopen week mijn eerste speech gehad voor public speaking. Mijn presentatie over de 2 hoofdattracties van Amsterdam (wiet en de rode buurt) trok behoorlijk de aandacht. Verder heb ik niet veel interessants meegemaakt ivm lessen, en het zou jullie toch gaan vervelen als ik uitvoerig ga praten over alles wat ik geleerd heb he.

Aanstaande weekend gaat het hopelijk eindelijk gebeuren: shoppen in Amerika!! Ik hoor jullie al denken: huh chantal, heb je dat nog niet eens gedaan! En het antwoord is nee. De dichtstbijzijnde goeie shopping mall is nog altijd een halfuur met de auto weg. En ik heb geen auto... Ik heb zelfs geen fiets! Die heb ik ook niet echt nodig. Alles op de campus is op loopafstand, en als het straks winter is is het te glad om gebruik te maken van de fietspaden. Ik kan me nog altijd de winter niet zo goed voorstellen hier, het is nog altijd 25 graden en dus korte broeken weer. Het gekke is dat volgens de weersvoorspellingen het as vrijdag 5(!) graden gaat worden met sneeuw! Dus daar kijk ik naar uit. De winters zijn behoorlijk streng hier waar ik toch wel een beetje bang voor ben...

Ik wil niet klagen maar... Het eten begint wel een beetje eentonig te worden. Ze hebben heel veel varianten en de ene avond is het pizza de andere burritos en dan weer zoet zure kip oid, maar toch begint het allemaal een beetje naar hetzelfde te smaken. Daarom zijn Alyss en ik heerlijk uiteten geweest afgelopen zaterdag. Naar de MacDonalds, dat wel. Maar het was weer een aparte ervaring, daar in het bekendste fast food restaurant. Ik heb in zo'n 10 minuten meer dikke mensen gezien dan dat ik hier de hele dag op de campus doe. Dat was me even schrikken. Colorado is dat wel de gezondste staat van Amerika maar dikke mensen zijn er ook zeker. Ook ben ik van de week naar Jim's Wings geweest, nadat ik naar een gratis voorstelling van Iron Man 3 was geweest op de campus. Top restaurant, haha. We hadden met zn 10en ongeveer 100 wings besteld... Echt niet normaal veel! En we waren minder dan 80$ kwijt. Het is zeker makkelijk om hier dik te worden.

Nou, dit was het dan voorlopig weer. Bij gebrek aan interessante dingen om te vertellen en drukheid met school zijn mijn blogs wat schaarser maar ik doe mn best om ze bij te houden (en door regelmatige aansporing van mijn vader zullen ze er wel komen).

Ohja, had ik al gezegd dat ik nu in het Engels droom? Ik praat heel erg weinig Nederlands meer.. Zelfs met de Nederlanders hier praat ik liever Engels. Dat ging sneller dan ik had verwacht.

Dit weekend waarschijnlijk ook gaan klif duiken! Ben erg benieuwd!

  • 02 Oktober 2013 - 08:14

    Jolanda Van Zeeland:

    Lieve Chantal

    Wat een leuk stuk heb je geschreven. Het gaat inderdaad hard. Het is alweer oktober! Ben benieuwd of je binnenkort al sneeuw krijgt als de temperaturen zo snel gaan dalen. Ik zag net op het journaal dat er in Roemenië al sneeuw was gevallen.

    Ja en gek idee dat alle overheidsinstellingen zoals parken, musea dicht zijn, Gelukkig blijft jouw school open en kunnen jullie gewoon doorgaan. Kun je ook niet door het National Park Yellowstone rijden?
    Of zijn de campings en hotels alleen maar dicht? En alle National Parks in Colorado, zijn die ook dicht?
    Ik hoop dat alles weer open is als ik eind Oktober bij jouw op visite kom. Anders weet ik best nog wat leuks te verzinnen. Shoppen in de shopping malls! Ik verheug me er nu al op.

    Goed idee om in de bibliotheek te gaan studeren. Niemand komt kletsen en leid je af. In je kamer heb je al gauw de computer, mobiel en tv die je af kunnen leiden.
    Wil iedereen die je speach heeft gehoord nu graag in keer naar Amsterdam komen? Volgens mij kunnen ze zich bijna niet voorstelen dat dat allemaal legaal is.

    Heel veel plezier met winkelen in het weekend.

    xxxmama

  • 02 Oktober 2013 - 08:30

    Chantal:

    Hoi mama!
    Ik heb er ook zeker zin in dat je komt :) ik had een leuk schemaatje gemaakt en naar je toegestuurd dus die moet je maar bekijken. Alle national parks, musea en overheids gebouwen zijn dicht en de websites enzo zijn ook onbeschikbaar, dat weet ik wel. Echt bizar hoe de overheid sluiten een oplossing kan zijn. En ook dat ze die parken sluiten, de natuur is toch voor iedereen? Achja ik denk dat tegen de tijd dat jij hier bent alles wel weer redelijk op orde is hoor!
    Xxxxxx en een fijne dag!!

  • 02 Oktober 2013 - 09:36

    Oma:

    Hallo lieve kind, ja je kan van alles meemaken in Amerika. Maar dit hoor je niet zo snel. Geen idee of dit in Nederland ook zou kunnen, gewoon veel dingen sluiten en het personeel naar huis sturen. Nou gelukkig is jouw school nog open en kun je er in de bieb. Studeren. Lijkt me inderdaad handiger dan in je kamer waar iedereen binnen kan lopen. Gezellig die foto,s,zo zien we je mede studenten ook weer eens. Afgelopen weekend was ik in denHaag en Patrick was zo blij dat hij klaar was met de studie, alhoewel hij er over dacht om psychologie te gaan beginnen , maar hij heeft nu vast drs. Voor zijn naam e is daar natuurlijk supertrots op. We horen wel wat je allemaal gekocht hebt als je echt gaat shoppen, kun je daar ook gezellig met mama naar toe straks. Oma gaat nu de krant halen en eens lezen wat er allemaal gebeurt in jouw ,land, liefs en dikke kussen van je oma.

  • 09 Oktober 2013 - 16:00

    Bas:

    Leuk om te lezen hoor!
    Blijkbaar vermaak jij je wel, ik zou zeggen geniet met volle teugen, maar geloof dat dat wel doet.
    Wij zitten nu bij oma, wij is je vader en jan willem en ik dus. Oma wordt nu geopereerd, of althans ze krijgt een electro cardiovasie. Nu hopen we wel dat de docter niet mister Bean heet.
    Veel plezier en veel studeren.
    Groet Bas

  • 14 Oktober 2013 - 14:46

    Maarten:

    Heey grote nicht,

    Ik ben maarten via oma's ipad.
    Is het leuk daar en waar zit je precies? Ik wilde gewoon ff reageren


    Doeiiii,
    Maarten

  • 14 Oktober 2013 - 19:57

    Chantal:

    Hey maarten leuk dat je reageert!! Ik heb het onwijs naar mn zin hier, ik zit in Fort Collins. Dat is dichtbij de bergen in het midden van Amerika. Google t maar!!
    Ohja doe je best op school he en geef oma een dikke knuffel van mij :)

    Doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Hoi allemaal! Ik ben Chantal en ik heb afgelopen zomer mijn VWO diploma gehaald. In plaats van meteen een studie te gaan doen in Nederland heb ik besloten om een 'tussenjaar' te nemen en te gaan studeren in Amerika!! Iets waar ik al heel erg lang over na heb gedacht. Via Fulbright heb ik het Campus Scholarship Program gevonden en ben ik daarmee aan de slag gegaan. Iedereen die daar ook over aan het nadenken is of zich al heeft aangemeld en vragen heeft- doe dat gerust! Stuur me een email of een facebook berichtje en ik help je graag :)

Actief sinds 02 Aug. 2013
Verslag gelezen: 4412
Totaal aantal bezoekers 144788

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2013 - 17 Mei 2014

Tussenjaar studeren in Amerika!

Landen bezocht: